Markedsføring som bedriftstiltak

blog 1

Konseptet markedsføring er urgammelt og har eksistert så lenge vi har hatt transaksjoner. Men behovene og metodikken endrer seg med tiden og det er helt avgjørende at man henger med hvis man skal lykkes med det. Nå i vår digitale alder skjer ting i rekordfart og markedsføringen foregår i større og større grad via digitale kanaler og sosiale medier. Innhold sprer seg som ild i tørt gress, noe som gjør at det er svært utslagsgivende å være tilstede der dette skjer. Oppmerksomheten vår er for tiden på lengde med hukommelsen til en gullfisk og du er nødt til å skille deg ut med et godt budskap, og ikke minst være relevant i kanalene som folk oppholder seg i for å tiltrekke deg oppmerksomheten til publikumet ditt.

En verdi er brukernes tilstedeværelse på disse plattformene, samt deling- og anbefalingsprinsippet. Dette gjør det svært attraktivt for bedrifter å være her aktivt og det er helt utrolig hvor mye forskjellig som faktisk deles og snakkes om. Lite av dette når TV-reklamen. Noe det er flere grunner til. Én grunn er at færre og færre ser på TV, samt at TV-reklamer i beste sendetid er svært kostbart og også gjerne forbeholdt noen få større aktører. Noen dropper til og med markedsføringen helt fordi dem ikke er kreative nok, eller har tid til å analysere hva av det dem gjør som faktisk fungerer og gir god ROI. Ellers gjøres det i bestefall sporadisk og svært halvhjertet – uten en tydelig strategi eller formål med hva de ønsker å formidle. Dette er ikke særlig effektivt og er noe vi ønsker å gjøre noe med.
Den amerikanske eiendomsmogulen og salgsekspert-entreprenøren Grant Cardone sier at ”du kan ha funnet opp mirakel-vann, men hvis ingen vet om det, er du død før du i det hele tatt har startet!”.

”Du er nødt til å være til stede der folk enkelt kan anbefale deg! Med tydelig markedskommunikasjon i relevante kanaler.”

Den digitale verden går så raskt nå, at hvis du ikke henger med vil du bli utkonkurrert av de som gjør det. Det handler om posisjon. Ikke minst er det gøy å få positiv oppmerksomhet på sosiale medier, og det funker også vanvittig bra. Og det beste er; alt kan måles! Noe som gjør det hele langt enklere, fordi du vet hva du skal forholde deg til. Du kan eksperimentere og se med egne øyne hva som gir ønsket resultat, noe som er en verdi for deg som markedsfører. Vi går nå fra et skifte hvor du ikke lengre bestemmer hvordan du skal selge, men forbrukerne bestemmer hvordan de ønsker å handle. Finner jeg deg ikke på Google og Facebook da, eksisterer du ikke. Du er nødt til å skape relevant innhold rundt verdien-proposisjonen din, og du er nødt til å være konsistent. Ellers vil det se ut som en teknikk du kun bruker for å få kunder. Det funker dårlig på lang sikt..

3 konkrete tiltak du bør begynne med i dag hvis du ikke allerede gjør det.

  • Begynn og blogg eller skriv artikler!
  • Vær til stede på sosiale medier med konsistent innhold.
  • Ha en klar og tydelig strategi med hvert stykke markedsføringsinnhold du poster.

Dersom du ikke har dette i bakhodet når du jobber med markedsføring vil du havne bakpå. Økt fokus på dette gir svært god effekt. Hvis du ikke har kapasitet til å gjøre det selv, kan du outsource det til noen som kan det, og lære underveis.

Vi hjelper bedrifter med sosiale medier, lage kreative kampanjer og distribuere det på en effektiv måte. Vi kommer med gode idéer rundt digital markedsføring som slår an å skaper gode resultater. Med oss med på laget får du din egne lille markedsavdeling som kan jobbe for deg på fast basis. Det skal lønne seg å velge oss, og vi vet at for deg har dette stor betydning. Vi tar derfor ikke lett på denne jobben og markedsfører på en kostnadseffektiv måte som gir deg økt ROI. Det lønner seg!

Legg igjen en kommentar