Jab jab, right hook-metoden

blog 2

I denne artikkelen skal jeg fortelle litt om en metode som kan være nyttig for deg å ha i bakhodet når du markedsfører. Den kalles for ”jab-jab, right-hook–metoden”. Den stammer fra markedsførings-guruen; Gary Vaynerchuck, og handler kort fortalt om å skape mer verdi for kundene dine og ikke nødvendigvis selge til dem med en gang. En jabs-innhold tar sikte på å engasjere og utløse et følelsesmessig respons, mens en right-hook har som mål å selge og selvfremmende. Gary Vee´s lange liste med eksempler viser at merkevarer kaster altfor mange høyre-hooker som irriterer deres online fanbase og dreper en hel del engasjementspotensial. Dette innebærer følgende:

Du er nødt til å gjøre deg kvalifisert til å selge først

Før noen har lyst til å kjøpe produktene dine, må du utdanne og informere dem først. Dette skaper tillit og er noe mange glemmer. De skal gjerne gå rett på sak å selge til ukjente med en gang, men har helt glemt at alt handler om tillit og persepsjon.

”Du må gi verdi først, før du kan spørre om kunden vil kjøpe av deg”.

Med andre ord; du må ha mer ”jabbing” som treffer kundene dine på et følelsesmessig nivå. Som Pareto-prinsippet vi alle kjenner til foreslår, må du ha 80% verdi som engasjerer publikumet ditt og kun 20% salg. Dette har til hensikt å skape lojale fans, som er ”primet” og klare for når du skal kaste høyre-hooken for faktisk å gjøre et salg. Dette setter deg i en fin posisjon. Du vil fremstå som profesjonell som har funnet din plass i markedet og ikke bare vil ”pushe” folk på produktene eller tjenestene dine. Du blir en som faktisk skaper masse verdi – så forfriskende!

Folk vil spørre seg, trenger jeg deg? Klarer jeg meg uten deg? Jo mer verdi du har gitt først, jo større er sjansen for at de kjøper. Og vet du hva? Når du har gitt folk så mye verdi over tid, så vil folk faktisk føle det helt urimelig å ikke kjøpe av deg! Fordi dem vil føle at balansen over tid har blitt så ujevn, at de kan helt fint rettferdiggjøre et kjøp av nettopp deg som en seriøs og profesjonell aktør. Du har jo gitt dem massivt med verdi, husker du? Men misforstå meg rett, dette er ikke noe du skal forvente! Du skal gi ubetinget verdi og det er nettopp det som gjør dette til en så fantastisk metodikk alle burde benytte seg av. Gjør du dette over tid, vinner du.

Vi i Afectium ønsker å utfordre den tradisjonelle kostnads-ineffektive markedsføringen som har dominert bransjene i en årrekke, slik at ingen bedrifter taper sine verdifulle midler på markedsføring som ikke fungerer. I stedet vil vi hjelpe bedrifter med markedsføring på nett og sosiale medier, med kostnadseffektive metoder vi vet er lønnsomt. På denne måten vil vi sørge for at du får maks utbytte av markedsføringen, fordi vi forstår at det i en hektisk hverdag kan være utfordrende å markedsføre optimalt til deres bedrifts fordel. Vi ønsker å hjelpe til med dette – slik at du kan fokusere på det du er best på.

Legg igjen en kommentar